Hyvinkää-Karkkila -junarata

Seuraava materiaali on saatu jälleen kerran Hyvinkään esoteerisen maantieteen yhdistykseltä, josta suuri kiitos heille.

Jälleen kerran tutkijaryhmämme lähti kartoittamaan vanhoja hyvinkääläisiä rautatiealueita. Rautatiemuseon vieressä, tulevan Hangonsillan kaupunginosan alueella, on aikoinaan sijainnut iso ratapiha. Tältä ratapihalta johti Karkkilaan kapearaiteinen rautatie, joka purettiin 1960-luvun lopulla. Viimeinen juna kulki radalla vuonna 1961. Hangonsillan alue on tällä hetkellä myllätty tulevaa valtavaa rakennusprojektia varten ja tutkijoitamme kiinnostikin tutkia vanhan radan reitti ja sen mahdolliset jäänteet vielä kun se olisi mahdollista.

Paljon päänvaivaa tuotti aloituspaikan etsiminen. Missä oikein sijaitsi Hyvinkään pään asema? Onneksi vaunut.org-sivustolta löytyi kuvia, joiden avulla pääsimme alkuun.

Valitettavasti radan jäänteitä ei tällä haavaa löytynyt muualta kuin Hangonsillan alueelta. Nykyinen Koneen tehdas estää kulkemisen täysin radanmyöntäisesti ja vanha veturitallikin oli purettu. Retkikuntamme pysähtyi lopulta ABC:lle kahville. Mietityttämään jäi se, mistä rata on kulkenut Kalevankadun kohdalla. Onko sillä ollut oma silta, kuten kartta ehdottaa vai onko se kulkenut rinnakkain Hangon radan kanssa sen siltaa pitkin?

Aiheesta muualla:
vaunut.org: Hyvinkää-Karkkila kuvia
hyvinkaakuvat.com: Vanha (nykyisin purettu) Karkkilan radan veturitalli
koti.kapsi.fi/timomeriluoto: Paljon vanhoja karttoja

Advertisements
Avainsanat:

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s